torsdag, oktober 06, 2011

En livslögn?

Idag tillkännagavs årets nobelpris i litteratur. Priset går till poeten Tomas Tranströmer. Kul att en svensk får det kan man tycka, även om man inte läser poesi. Och lite extra stolt känner man sig ju som västeråsare en dag som denna. För hela min uppväxt har jag minsann fått höra att Tranströmer är västeråsare. Men så bestämmer jag mig för att kolla upp det här lite mer noga idag. Och då kommer "tha nasty truth" fram. Tranströmer är född i Stockholm! Hur kan det komma sig att jag hela min uppväxt fått höra att han är västeråsare? Känner att hela min existens är rubbad av detta. Det var ju fint att ha en respektabel kändis från Västerås också, som inte slagit genom en dokusåpa. Det visar sig att Tranströmer bott i Västerås 1965-2000. 35 år alltså. Längre än jag levt. Så jag känner att vi ändå kan kalla honom för lite västeråsare. Bara för sakens skull. Det känns lite bättre då.

Inga kommentarer: