tisdag, april 07, 2009

En tanke bara

Slösurfade lite på Aftonbladet och snubblade in på bloggen om tjejen som testar att leva på socialbidrag en månad. Visst, det var ju ganska så intressant läsning. Men en sak som slog mig var att jämfört med den summa hon hade per månad enligt riksnorm så levde jag på flera tusen mindre när jag var student. Jag säger absolut inte att socialbidraget är för högt, för det är det verkligen inte. Men däremot kan man ju enkelt konstatera att studiemedlet är för lågt. När nu debatten om hur tufft det är att leva på socialbidrag kommit igång lite kanske någon borde ägna en tanke åt landets alla studenter också. För det är bra många fler i det här landet som pusslar för att få det att gå ihop med studiemedlet varje månad än vad det är som lever på socialbidrag.

Det var bara en tanke från min sida såhär på kvällskvisten.

Inga kommentarer: