fredag, mars 16, 2007

Tentapluggandets ångestladdade faser

Jag läser i böckerna, mumlar lite för mig själv, nickar medhållande - jo, det här förstår jag, det här vet jag, det här kan jag faktiskt. Jag förstår hur processen fungerar, jag förstår syftet bakom den, jag anser mig ha koll på de viktigaste övergripande reglerna. Jag vet hur man letar i Lindell och Ekelöf. Jag har just läst "Processrättens grunder" och kännt mig duktig, för jag kan och förstår.
Men, däremot förstår jag INTE vad han ska hitta på för fråga till tentan. Jag förstår inte hur han ska kunna knyta ihop allt vi pratat om på kursen till en teoretisk fråga. Det naturliga vore ju en praktisk fråga. Men eftersom vår lärare är den största teoretikern i hela världen så kommer det ju komma en teoretisk fråga. Och det gör mig sjukt osäker... Hur pluggar man till sånt?

Inga kommentarer: