måndag, september 03, 2007

Så många tankar

Om jag skulle haft en dator med mig på mina resor de senaste dagarna skulle det blivit många inlägg här på bloggen. För man hinner tänka väldigt mycket när man reser långt. Under de fyra senaste dagarna har jag spenderat ungefär 22 timmar på tåg. Igår tog det 600 minuter från dörr till dörr. 600 minuter från Helenas dörr i Östersund till min dörr i Göteborg. I torsdags tog det ännu längre tid, för då var det nåttåg...

Under helgen har jag haft många tankar, tänkter dela med mig av några:

- Den brutala hemlängtan, onsdag 29 aug kl 22.25, Västerås Central
Tanken kom när tåget jag åkte på stod stilla en stund på Västerås Central. Det var som en klump i magen... eller nej, snarare någon form av sug. Fy tusan vad jag längtade hem helt plötsligt, och med hem menar jag faktiskt Västerås för en gångs skull. Ville bara springa av tåget och prommenera hem till föräldrarna. Det var helt sjukt.

- Vad vackert Sverige är, torsdag 30 aug kl. 05.30, strax innan Ånge
När man vaknar upp till ett svenskt landskap där solen precis gått upp så gör det inte så mycket att man bara sovit ca 2 timmar på ett obekvämt tågsäte. Naturen lämnade mig mållös. Fantastiskt!

- Vinter?, torsdag 30 aug kl. 06.57, Östersund Central
När jag klev av tåget tidigt på torsdagmorgon kändes det som vinter i luften. Det var säkert inte mer än 3 grader varmt. Rysningar... vi behöver väl inte ha vinter redan? Vart tog sommaren vägen?

- Va fan - så nära!, fredag 31 aug kl. 16.00, Helenas lägenhet
Känslan när tingsplatserna publicerades. Behöver väl egentligen inte säga så mycket mer om det, den känslan fick ju ett helt eget blogginlägg här under.

- Värsta bästa fröken, fredag 31 aug kl. 19.30, personalfest för Helenas jobb
Jag lärde Helena äta kräftor! Hon har lyckats undgå denna kunskap under hela sitt snart 25-åriga liv. Tur att denna trend är bruten, kräftor är bra!

- Hoppas han inte spyr på mig, lördag 1 sept kl. 18.45, Kräftskiva utanför Östersund
Min bordsherre blir itvingad en kräfta trots att han upprepade gånger påpekat att han INTE tycker om kräftor. Den minen var inte att leka med... Jag trodde verkligen att vi skulle få se spyor. Inte bra. Men han repade sig fint med hjälp av lite sprit.

- Min kropp hatar mig, lördag 1 sept kl. 23.15, hemgång genom centrala Östersund
Feber, sprängande huvudvärk, ingen röst och massor med hosta. Inte ens spriten hjälpte så då var det bara att ge upp och gå hem.

- Målet är nära nu!, söndag 2 sept kl. 23.00, X2000 mot Göteborg
Helt slut... Men lycklig för tanken har precis slagit mig, av min 600 minuter långa resa återstår nu bara 17 min. Och ännu lyckligare blev jag när tåget till och med kom in för tidigt. Vi skulle vara framme 23.17, men vid den tiden satte jag nyckeln i låset i min dörr här hemma. Sen kollapsade jag i säng. Nytvättade lakan!

Ja, det var in helg det. Är fortfarande dödligt förkyld. Imorron börjar skolan... Fy vad det ta emot alltså. Har en del praktiska grejer att fixa idag. Men nu är det nya tider. Nya nyttiga tider... viktkurvan pekar åter åt rätt håll. Något som verkligen behövs efter denna sommar.

Inga kommentarer: